نسخه‌ی هیولامانند خورشید کشف شد : ستاره اي 1300 بار بزرگتر از خورشيد !

فلش

محل تبلیغ شما تهران گراف


نسخه‌ی هیولامانند خورشید کشف شد : ستاره اي 1300 بار بزرگتر از خورشيد !

ا موضوع: فناوری,,

HR 5171 A

به‌تازگی دانشمندان موفق شده‌اند نسخه‌ی هیولامانند خورشید را پیدا کنند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین ستاره‌ی شناخته‌ شده در خانواده‌ی ستاره‌های زرد است.ستاره‌ی فراغول زرد که اندازه‌ی آن ۱۳۰۰ برابر خورشید است و جزو ۱۰ ستاره‌ی بزرگی است که تاکنون کشف شده است.


طول موجی که این ستاره‌ی غول‌پیکر می‌تابد بسیار شبیه به خورشید است اما قطر آن ۱۳۰۰ بار بزرگ‌تر از یگانه‌ ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی است. به عبارت دیگر اگر خورشید را از مرکز منظومه‌ی شمسی برداریم و این ستاره‌ی غول‌پیکر را جایگزین کنیم٬ همه‌ی سیارات از عُطارد تا مشتری را دربرخواهد گرفت. جالب است بدانید که این ستاره‌ی غول پیکر تنها نیست و ستاره‌ی هم‌دم کوچک‌تری٬ چهر‌ه‌به‌چهر‌ه‌ی او در حال گردش است.

این ستاره‌ی غول‌پیکر HR 5171 A نام دارد و در فاصله‌ی ۱۲ هزار سال نوری از ما در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.  پیش از این دانشمندان می‌دانستند که این ستاره‌ بسیار غول‌پیکر است اما از اندازه‌ی دقیق آن به‌خوبی مطلع نبودند.

به نقل از New Scientist ٬ گروهی از دانشمندان فرانسوی به سرپرستی اولیویه شنو از رصدخانه‌ی نیس٬ با استفاده از ابرتلسکوپ‌های VLT در آتاکامای شیلی نگاه دقیق‌تری به این ستاره انداختند و متوجه شدند که اندازه‌ی این ستاره‌ی غول‌پیکر٬ دو برابر آن‌چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. این ستاره در دسته‌ی متفاوتی از مرحله‌ی تحول ستاره‌ها قرار دارد؛ بنابراین به گونه‌ای دیگری از ستاره‌ها موسوم به ستاره‌های سرخ متعلق است.

 


منبع : گجت نیوز | gadgetnews.ir




تعداد بازديد : 98

تاریخ انتشار: ساعت:

برچسب ها : ,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:




دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((فلش)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف